Цветът на антифриза: какво представлява, класове и на какво влияе

На пазара се предлага широка гама охлаждащи течности. Тук ще разкажем на какво да обърнем внимание при избора на антифриз

Пламен Георгиев,
антифриз

iStock

О хладителната система е един от най-важните компоненти в автомобила. Ако не работи, двигателят може да прегрее и да се повреди. Тази ситуация може да се случи, ако смесите два различни класа охлаждаща течност, но цветът на антифриза е един и същ.

Защо антифризът се предлага в различни цветове? Цветът на антифриза не влияе нито на химичните, нито на физичните свойства. Всеки производител определя кои багрила да добави за маркиране на различните класове. Въпреки факта, че промишленото производство на антифриз започва през 1926 г., все още няма единен стандарт. Следователно не трябва да смесвате охлаждаща течност от един и същи цвят, но от различни производители. Антифризът е оцветен и с цел за по-лесно откриване на течове. Когато проверявате охладителната система, червени или зелени петна веднага ще хванат окото ви.

Цветове и класове антифриз

Класът на антифриза зависи от съотношението на етиленгликол, пропиленгликол, вода и добавки. Той показва условията на приложение и експлоатационния живот на охлаждащата течност.

Синьо и зелено: Антифриз клас G11. Това са традиционни антифризи, с неорганични инхибитори на корозията. Най-често срещаният тип, започва да замръзва при -40°C.

Червено или ярко оранжево: Антифриз клас G12. Това са органични течности с карбидни силикати. В сравнение с предходния клас имат по-добра защита срещу прегряване, по-ниско пенообразуване и увеличен експлоатационен живот (до пет години без смяна). Използва се при високооборотни двигатели. Започва да замръзва при -60°C.

Розово или ярко оранжево: Антифриз клас G12+. Това са хибридни охлаждащи течности, които съчетават предимствата на двата предишни класа. Имат много дълъг експлоатационен живот и високи защитни свойства. Започва да замръзва при -60°C.

Розово или ярко оранжево: Антифриз клас G12++. Използва се в автомобили с алуминиев радиатор. Те съчетават ниско ниво на пенообразуване, висока точка на кипене и добри смазочни свойства. Започва да замръзва при -60°C.

Жълто или лилаво: Антифриз клас G13. Използват се в двигатели с високи изисквания към качеството на охлаждащата течност. Не е отровен. Започва да замръзва при -60°C.

Тъй като производителите нямат единен подход към оцветяването на антифриза и държавата не регулира връзката между цвета и свойствата на охлаждащата течност, внимателно прочетете информацията върху опаковката.

Каква е разликата между антифризи от различни класове и цветове?

Основните разлики са в състава на добавките, техния принцип на действие и технически характеристики. Класическата охлаждаща течност създава защитен филм върху всички повърхности на охладителната система. Новите видове антифриз се борят целенасочено с корозионните петна.

Клас G11. Това са антифризи на базата на етиленгликол. Съдържа неорганични силикатни добавки. Те създават защитен филм върху повърхността на цялата охладителна система, благодарение на който не се образува корозия. Точката на кипене е около +110°C. Единственият недостатък е, че те изискват подмяна на всеки две до три години.

Клас G12. Охлаждащата течност е на базата на етиленгликол. Като защитни добавки се използват карбоксилатни и органични съединения. Такива антифризи не създават защитен филм, но се борят с корозията локално. Добавките за охлаждаща течност реагират на петна от ръжда и образуват защитен филм. Поради това използването на този клас антифриз значително увеличава топлообмена на охладителната система. Подходящ за високооборотни и топлинно натоварени двигатели. Често се добавят добавки за удължаване живота на гумените елементи на охладителната система. Точката на кипене е около +115°C. Срокът на експлоатация е до пет години.

Клас G13. Това е безопасен клас антифриз на базата на пропилен гликол и органични добавки, допълнени със силициеви съединения. Той е безвреден за организма и бързо се разлага в околната среда. Охлаждащите течности от този клас осигуряват отлична защита от корозия за цялата охладителна система и алуминиевите части на двигателя. Използва се в автомобили с повишени изисквания към качеството на антифриза. Произвежда се основно в Европа и САЩ. Най-скъпият клас антифриз. Точката на кипене е около +135°C. Срокът на експлоатация е до десет години.

Възможно ли е смесване на антифризи?

Не се препоръчва смесването на антифризи с различни цветове и особено от различни производители, както и добавянето на вода към тях. Различните охлаждащи течности имат различни характеристики и състав на добавките. При смесване може да възникне реакция, която може да създаде отлагания, които могат да запушат охладителната система. Тогава прегряването на двигателя и скъпият ремонт са неизбежни.

Препоръчва се да закупите допълнително антифриз. Останалите можете да поставите в багажника и при необходимост да долеете охлаждаща течност без риск за двигателя и охладителната система.

Какъв цвят антифриз е най-добре да сипвате?

Тъй като няма единен стандарт за цветовете на антифриза, цветът не трябва да се счита за основен критерий за избор. За да разберете коя охлаждаща течност е подходяща за определен автомобил, по-добре е да се обърнете към инструкциите или да намерите информация в Интернет. Автопроизводителите съставят списъци с приемливи производители и класове охлаждащи течности, които са подходящи за конкретен модел двигател.

Какво трябва да запомните за цветовете на антифриза

За да предотвратите повреда на охладителната система, трябва да налеете подходящ антифриз. За да направите това, следвайте няколко препоръки:

1. Следвайте съветите на производителя на автомобила. Попълвайте само тези марки антифриз, които са получили одобрение от производителя на вашия автомобил.

2. Обърнете внимание на точката на замръзване. Ако охлаждащата течност замръзне, това ще причини сериозни щети.

3. Обърнете внимание на състоянието на опаковката. Оригиналната опаковка има различни методи за защита срещу фалшифициране. Етикетът трябва да бъде залепен равномерно, без гънки. За някои производители оригиналността на продуктите може да се провери на уебсайта.

4. Не пестете пари. Ако на някое място антифризът е много по-евтин, това е причина да се замислите за неговата оригиналност. След това спестените пари могат да доведат до скъпи ремонти.

5. Купувайте от доверени места. Купете охлаждаща течност в големи магазини или федерални вериги. Като правило те работят с официални доставчици. Това гарантира оригиналността на продукта.

Източник на статията: auto.mail.ru

антифриз съвети полезно